tirelire_radiateur.jpg

De mazoutprijs blijft dalen

01 mei 2023
Al maandenlang daalt de mazoutprijs. Die trend zet zich deze week voort. We leggen uit waarom.

Op 12 oktober bereikte de mazoutprijs een recordhoogte. Op die dag kostte een liter stookolie u 1,5202 euro voor een minimumbestelling van 2.000 liter. Sindsdien is de mazoutprijs gestaag naar beneden gegaan. Vandaag duikt hij zelfs flink onder de grens van één euro per liter.

 

De mazoutprijs terug op het niveau van voor de oorlog

 

Zoals u weet, heeft de oorlog in Oekraïne geleid tot een explosieve stijging van de mazoutprijs gedurende een groot deel van 2022. De oorlog leidde namelijk tot een reeks sancties tegen de Russische olie-export. Die sancties zorgden op hun beurt voor een gevreesd olietekort dat, krachtens de wet van vraag en aanbod, de prijs van ruwe olie en zijn bijproducten, zoals stookolie, heeft doen stijgen.

 

Hoewel het conflict nog niet voorbij is, lijkt de angst die het heeft veroorzaakt op de oliemarkt achter ons te liggen. Dat is althans wat we afleiden uit de prijsevolutie sinds oktober van verleden jaar. Begin december was de mazoutprijs weer gedaald tot onder de grens van 1 euro per liter. De prijsdaling zette zich vervolgens voort: in februari daalde de prijs per liter tot onder de grens van 0,90 euro. Vandaag, dinsdag 2 mei, betaalt u 0,8096 euro voor een liter mazout. Voor een bestelling van 2.000 liter komt dat neer op een bedrag van 1.618,2 euro, bijna 80 euro minder dan vorige week (0,8489 euro/liter).

 

Het huidige prijsniveau is vergelijkbaar met dat van medio januari 2022, een maand voor het uitbreken van het conflict in Oekraïne.

 

Lage vraag drukt de mazoutprijs

 

Maar wat verklaart de gestage daling van de mazoutprijs in de afgelopen maanden? Om dat te begrijpen is het belangrijk te weten dat de mazoutprijs sterk wordt beïnvloed door de olieprijs. Het zwarte goud wordt namelijk gebruikt om mazout te maken.

 

De olieprijs wordt hoofdzakelijk bepaald door de evolutie van vraag en aanbod in de wereld. Terwijl de markten enkele maanden geleden nog vreesden voor een beperkt aanbod, maken ze zich nu vooral zorgen over de geringe vraag. De afgelopen dagen heeft het Nationaal Bureau voor de Statistiek in China aangegeven dat de productieactiviteit in het olie-intensieve land krimpt, terwijl analisten hadden verwacht dat China net meer zou gaan produceren. Ook in de Verenigde Staten kromp de ISM-index van de verwerkende industrie voor de vijfde opeenvolgende maand.

 

De huidige lage vraag duwt de prijs van olie en haar afgeleide producten dan ook naar beneden.

 

Hoe zal de mazoutprijs evolueren?

 

Als consument vraagt u zich waarschijnlijk af of we deze dalende mazoutprijzen ook nog in de komende weken zullen zien. Jammer genoeg is het zeer moeilijk om die vraag te beantwoorden. Voorspellingen kunnen namelijk snel in de prullenbak belanden door een of andere gebeurtenis (oorlog, natuurramp, pandemie, enz.).

 

Gezien het huidige prijsniveau kunnen we u alleen adviseren om te bestellen als u voldoende vrije ruimte in uw mazouttank hebt!

 

 

Lees ook:

Kunt u uw mazoutlevering annuleren?

Mazoutprijs in België: welke evolutie in tien jaar?